Pinsetur – Fredag

Fredag morgen 06:30 satte vi nesa mot Rjukan.
Selvsagt hadde vi strålende sol!

Vi tok en liten stopp ved norges største stavkirke, Heddal.
Den holder seg godt tross en alder på over 800 år. 

Så dro vi videre mot Rjukan og Vemork. Og jeg måtte jo ha ett bilde av Gaustatoppen.

Når vi kom til Vemork, var det 700 meter å gå opp fra parkeringen.
Og man måtte over denne hengebrua. Og jeg liker ikke høyder.

Ser du det lille bygget ved bunnen av fossen? Det er ett gammelt kraftverk.

Det var som sagt sol og veldig varm, og det var ikke skygge på parkeringen.
Så når jeg kom opp og så at det var mulighet for å parkere i skyggen oppe ved verket,
spurte jeg veldig pent om jeg kunne det siden jeg hadde hunden i bilen. Det fikk jeg lov til.
Da var det bare å traske 700 meter ned igjen, for så å hente bilen og kjøre over den lille hengebrua.
Det er faktisk bedre å gå over den enn å kjøre. Men hva gjør man ikke for dyra? 

Det er mye historie her oppe, så vi brukte så lang tid vi torde. Det var nemlig noen som skulle rekke
innom Brusletto på Geilo før de stengte.

Her er Sam Eyde og følge til hest.

Siden dette var dagen for bisettelsen til Gunnar Sønsteby, stoppet vi statuen hans i Rjukan sentrum.

Så kjørte vi mot Geilo. Det har blitt noen skikkelige hytte-byer der nå!

Vi overnattet på Geilolia, som alltid når vi er på de kanter.

Her er hytta “vår”

Frodo er opptatt med å finne kongler og pinner. Men kunne posere i 2 sekunder.

Når vi gikk en tur, så vi at det fortsatt var litt snø i bakkene.
Men ikke akkurat nok for å ta på seg skia.

Men nok til å leke litt i snøen.

Trollet var der enda også.

….og jada, vi rakk Brusletto.  :O)

 

2 kommentarer
    1. Heldiggris.. Vemork er vakkert.. ser en bort fra bruen.. *nikker*
      Så kaldt ut på Geilo.. greit med fast hytte.. Frodo i sitt ess ser jeg.. *ler*
      helt perfekt..
      Trollet.. hmmff. ser tre jeg *smiler*

    2. Den broa hadde jeg aldri kommet meg over. Jeg har nemlig skrekken for hengebroer, sammen med vindeltrapper i tårn….grøss!!!
      Heddal Stavkirke er kjempeflott, men den lukter så vondt. Merket du også det.
      Uansett, en flott tur dere hadde, selv om jeg kunne unnvært både hengebroa og snøen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg