NDFI – Dag 5

Da våknet vi opp til en ny, spennende dag på Island.
Skyene lå lavt over fjellene som i går, men vi var lovet mye bedre vær.
Og selv om det ikke virker sånn på bildene kanskje, så hadde vi en god del sol
denne dagen.

Vi hadde god tid, så jeg ruslet en tur i “byen” før vi skulle dra avgårde. 

Utrolig nok hadde sverige konsulat her!

I en butikk som solgte lokale strikkeprodukter, var denne kule ølvotten.

Stor grill, stor sykkel, minihus.  :O)

Båten ved kai. Noen oppserverte tre hvaler i nærheten av båten, men dem så
jeg dessverre ikke. En drone skal også ha filmet skipet.

Ved kaien lyste disse blomstene opp. Flotte.

Så var alle på plass i bussen, guiden plukket opp og vi var på vei til nye
opplevelser. 

Landskapet endret seg etterhvert, og vi så mye mer lava enn vi gjorde dagen før.

Lavaen stoppet rett ved veien…..eller mer sansynlig, de bygde veien rundt lavaen.

Første stopp var Námafjall hvor det boblet og kokte nesten overalt.
Man måtte ikke gå utenom de merkede stiene. Kan du skjønne det? 

Man finner ikke noe vegitasjon her. Og med så mye svovel er det ikke så rart.
Det luktet ikke akkurat godt her. 

Videre gikk turen til Myvatn hvor vi skulle bade i de varme kildene.
i følge guiden vår var det bedre her enn i Den blå lagune. 

Anlegget var flott og det var ikke alt for mye folk der når vi var der.

Vannet var veldig varmt og deilig. Det var melkete og lys blått av farge.
Sanden i bunnen var av lava og var kullsort. 

Oppi her fikk man ikke bade. Ikke så rart siden dette vannet holdt over 100 grader.

Vi stoppet også på Dimmuborgir. Her var det flotte “skulpturer” av lava.
I følge sagnene bor Julemennene her. Det er 13 brøder, sønner av Gryla og Leppaludi.
De har artige navn som reflekterer deres preferanser/interesse for mat.
Eks. Spoon Licker, Sausage Swiper, Skyr Gobbler.

Men disse julekarene er skumle. De gir ikke slemme barn kull i strømpene.
De henter dem i sekken sin og tar dem med tilbake til hulene sine og koker dem.
Jammen godt vi har andre nisser her hjemme.
 

Innimellom all lavaen vokste det også små, søte blomster.
det skal også være kjøttetende blomster her, men jeg merket ikke noe til det.  :O) 
Det var fortsatt en del mygg her som disse plantene ikke hadde spist opp nemlig. 

Eksplosjonskrateret Hverfell er det største av sitt slag i verden. Det er 140 meter dypt og 
ca. 1000 meter i diameter. Det er rundt 2800 – 2900 år gammelt. 

Vi stoppet også ved innsjøen Stakhòlstjörn i Skútustaðagígar. 
Dette er ett fuglereservat som det går en tursti gjennom.
Vi var der bare en kort stund, for så mye mygg har jeg aldri sett noe sted.
Vi måtte bruke en stund på å støvsuge bussen inni for å bli kvitt mesteparten av dem.
Men vi tok uansett med noen tilbake til Færøyene og sikkert til Danmark og
Norge også.

På den andre siden av veien fra fuglereservatet var det enda en liten kirke. 

Så gikk turen videre. Neste stopp var på gården som ligger høyest på Island.

Bonden her bygde en egen kirke på gården når kona døde. Kirken er 
vigslet, men den ble det nesten ikke da altertavlen er litt spesiell.
Denne har også bonden selv malt.
Vi kom dessverre ikke inn i kirken. 

På gården drev de med sauer og hadde denne cafeen. Her fikk man alt fra
nystekte vafler til ett glass vin.  

Herfra kunne man også se en liten bit av Vatnajökull.

Så var det over fjellet og tilbake til båten.

Og jeg fikk så vidt ett bilde av islandshesten også. Det var mange av dem, 
men ikke der vi stoppet. 

 

4 kommentarer
    1. Der har du jo vært på den fine turen din, jo.
      Nå har jeg kost meg igjennom flotte bilder ,historie, og annet kos.
      Jeg var på Island da jeg var rundt 15 år. Jeg har alltid likt kultur og historie, så det var en fin tur. Jeg har faktisk også badet i den varme kilden. Det var da jeg dukket, og kom opp igjen uten topp. Ja, sånn kan det gå….;)
      Jeg var heldig og red på islandshest på Island også. Det var gøy.
      Og vi besøkte mange kirker, noe som ikke var fullt så gøy da……
      Og mygg……vææææ!!!!! Hele bussen vi satt i ble full av mygg, og vinduene var helt svarte på utsiden, så vi ikke kunne se ut.
      Nå lurer jeg på om det ble noe garnkjøp på turen?
      Jeg har faktisk Siri og Gjøgv garn her hjemme, som en venninne kjøpte til me g da hun var på Færøyene. Lukter godt av fjøs.
      Morro at ikke bare jeg har hatt det gøy på tur 🙂
      Skal vi ikke ta en jentestrikketur til høsten sammen med Ri og Le? Det hadde vært koselig!!

    2. Sylvia: Ikke så mye som ett nøste har jeg kjøpt. Jeg er ikke så glad i garnet dems.

      Hadde vært gøy med en jentestrikketur ja. :O)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg